VILLKOR OCH BESTÄMMELSER
INNEHÅLLSFÖRTECKNING:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Näringsidkarens identitet
Artikel 3 - Tillämplighet
VILLKOR OCH BESTÄMMELSER
INNEHÅLLSFÖRTECKNING:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Näringsidkarens identitet
Artikel 3 - Tillämplighet
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Kostnader i händelse av frånträdande
Artikel 8 - Uteslutande av ångerrätt
Artikel 9 - Priset
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Artikel 11 - Leverans och fullgörande
Artikel 12 - Tidsbestämda transaktioner: Avtalstid, uppsägning och förnyelse
Artikel 13 - Betalning
Artikel 14 - Klagomålsförfarande
Artikel 15 - Tvister
Artikel 16 - Tilläggsbestämmelser eller avvikande bestämmelser
ARTIKEL 1 - DEFINITIONER
I dessa Allmänna Villkor:
Tilläggsavtal: ett avtal enligt vilket konsumenten köper varor, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa varor, digitalt innehåll och/eller tjänster tillhandahålls av näringsidkaren eller en tredje part på grundval av ett avtal mellan denna tredje part och näringsidkaren;
ångerfrist: den period inom vilken konsumenten får utöva sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke, handel eller hantverk och som ingår ett avtal med entreprenören;
Dag: kalenderdag;
Digitalt innehåll: Data som skapats och tillhandahållits i digital form;
Termtransaktion: ett avtal om en uppsättning produkter och/eller tjänster, vars skyldighet att leverera och/eller köpa sträcker sig över en angiven tidsperiod;
Varaktigt medium: varje medel eller verktyg som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida hämtning och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen, inklusive e-post.
Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
Modellformulär: det ångerformulär som näringsidkaren tillhandahåller konsumenten och som konsumenten ska fylla i om han eller hon vill utöva sin ångerrätt;
Näringsidkare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans;
distansavtal: ett avtal enligt vilket, inom ramen för ett system som näringsidkaren organiserat för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, en eller flera tekniker för distanskommunikation används med konsumenten fram till dess att avtalet ingås;
teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett distansavtal utan att konsumenten och näringsidkaren befinner sig i samma rum vid samma tidpunkt;
Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för näringsidkaren.
ARTIKEL 2 - NÄRINGSIDKARENS IDENTITET
Företagarens namn (obligatoriskt namn, kompletterat med handelsbeteckning i förekommande fall):
Företagets adress: Azurietdijk 112 4706BW Roosendaal
E-postadress: Info@skanstockholm.se
Handelskammarens nummer: 86221108
Momsregistreringsnummer: NL004210799B06
Tell: 0031615357749
ARTIKEL 3 - TILLÄMPLIGHET
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande som görs av entreprenören och för alla distansavtal och beställningar som ingås mellan entreprenören och konsumenten.
Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt, skall det innan distansavtalet ingås anges att de allmänna villkoren finns tillgängliga hos näringsidkaren, hur de finns tillgängliga och att de allmänna villkoren snarast kommer att finnas tillgängliga på konsumentens begäran. får sändas kostnadsfritt.
Om distansavtalet ingås på elektronisk väg, får texten till dessa allmänna villkor, trots vad som sägs i föregående stycke, göras tillgänglig för konsumenten innan distansavtalet ingås på elektronisk väg på ett sätt som är lättillgängligt för konsumenten och lagrat på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligt möjligt skall det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan konsulteras elektroniskt och att de på begäran kommer att sändas till konsumenten kostnadsfritt, elektroniskt eller på annat sätt.
Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, skall punkterna 2 och 3 gälla i tillämpliga delar och konsumenten kan alltid förlita sig på den mest gynnsamma tillämpliga bestämmelsen i händelse av motstridiga allmänna villkor. Är.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt förklaras eller anses vara helt eller delvis ogiltiga, ska dessa allmänna villkor fortsätta att gälla i alla andra avseenden och bestämmelsen i fråga ska omedelbart bli ogiltig eller ska ersättas av en bestämmelse som så nära som möjligt motsvarar innehållet i originalet.
Frågor som inte regleras i dessa Allmänna Villkor skall bedömas i enlighet med dessa Allmänna Villkor.
Oklarhet om innebörden av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra Allmänna Villkor skall lösas i enlighet med dessa Allmänna Villkor.
ARTIKEL 4 - ERBJUDANDET
Om ett erbjudande är tidsbegränsat eller föremål för prejudicerande eller suspensiva villkor eller något annat villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.
Entreprenörens erbjudande är utan engagemang. Entreprenören har rätt att ändra och justera erbjudandet.
Entreprenörens erbjudande innehåller en beskrivning av de produkter och / eller tjänster som erbjuds som är fullständig och korrekt vid alla tidpunkter. Erbjudandet ska innehålla en tillräckligt detaljerad beskrivning för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om näringsidkaren använder bilder som ger intryck av att dessa bilder visar den produkt som erbjuds, är detta en sann representation av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara fel eller misstag i erbjudandet kan inte binda entreprenören.
Bilderna som bifogas produkterna är en sann representation av de produkter som erbjuds. Entreprenören kan dock inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar de faktiska färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med godkännandet av erbjudandet. Detta gäller
särskilt:
Priset inklusive skatter;
eventuella fraktkostnader;
det sätt på vilket avtalet kommer att ingås och de åtgärder som skall vidtas för detta ändamål;
om avgiften för distanskommunikation kommer att tas ut om kostnaden för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga grundavgiften för det kommunikationsmedel som används;
Om avtalet arkiveras efter det att det har ingåtts och, om så är fallet, hur konsumenten kan få tillgång till det;
Distansavtalets minimilängd vid en långfristig transaktion.
Tillämpa ångerrätten;
Betalningssätt, leverans och fullgörande av avtalet;
ARTIKEL 5 - AVTALET
Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 skall avtalet ingås vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de relevanta villkoren.
I händelse av att konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, kommer entreprenören omedelbart att bekräfta mottagandet av godkännandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagandet av detta godkännande av näringsidkaren inte har bekräftats, kan konsumenten dra sig ur avtalet.
Om avtalet ingås på elektronisk väg, ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av uppgifter och ska säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Näringsidkaren får, inom lagens gränser, undersöka om konsumenten kan fullgöra sina betalningsskyldigheter och om alla fakta och faktorer som är relevanta för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet.
Om näringsidkaren på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att avslå en beställning eller begäran med motivering eller att ställa särskilda villkor för dess utförande.
Näringsidkaren ska tillhandahålla konsumenten följande information skriftligen eller på ett sätt som kan lagras på ett varaktigt medium som är tillgängligt för konsumenten, senast vid leveransen av produkten eller tjänsten eller det digitala innehållet:
Besöksadressen till näringsidkarens verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
De villkor och det sätt på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt eller ett tydligt uttalande om att ångerrätten inte gäller;
Information om garantier och befintlig kundservice;
Priset, inklusive skatter, för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet;
Fraktkostnaderna, om tillämpligt;
Metoden för betalning, leverans eller fullgörande av distansavtalet;
Villkoren för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid;
Om konsumenten har ångerrätt, modellen för ångerformuläret.
Vid en långfristig transaktion gäller regeln i föregående stycke endast för den första leveransen.
ARTIKEL 6 - ÅNGERRÄTT
Vid leverans av produkterna:
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att frånträda avtalet inom 14 dagar utan att ange någon anledning.
Denna avkylningsperiod börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som i förväg utsetts av konsumenten och meddelats entreprenören.
Förmedlarens garantitid är densamma som tillverkarens garantitid. Förmedlaren ansvarar dock inte för produkternas slutliga lämplighet för individuell användning av köparen eller för några råd om användning eller tillämpning av produkterna.
I händelse av ett garantianspråk skall mellanhanden, efter eget val, tillhandahålla ersättning eller reparation. I händelse av utbyte åtar sig köparen att returnera den utbytta artikeln till förmedlaren.
Garantin gäller inte om:
- köparen själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit en tredje part reparera och/eller modifiera dem;
- de levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt har behandlats vårdslöst eller i strid med förmedlarens instruktioner och/eller har behandlats på förpackningen;
- felet helt eller delvis beror på bestämmelser som regeringen har utfärdat eller kommer att utfärda med avseende på typ eller kvalitet på de material som används;
- Hygienprodukter kan inte returneras och återbetalas, särskilt på grund av de nuvarande covid-19-åtgärderna. En lista över hygienprodukter som inte kan returneras och återbetalas (listan är inte uttömmande): Underkläder, bikini, smink, hårstylingprodukter, skönhetsprodukter etc.
Om:
Om konsumenten har beställt flera produkter i samma ordning börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten eller en tredje part som utsetts av konsumenten har mottagit den sista produkten. Näringsidkaren får, förutsatt att han tydligt har informerat konsumenten om detta före beställningsprocessen, neka en beställning av flera produkter med olika leveranstider.
Om leveransen av en produkt består av flera försändelser eller delar börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten eller en tredje part som han eller hon har utsett har tagit emot den sista försändelsen eller delen;
Avtalet omfattar regelbunden leverans av produkter under en angiven period. Ångerfristen börjar löpa den dag då konsumenten eller en tredje part som utsetts av denne har mottagit den första produkten.
För tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium:
Om ett tjänsteavtal eller ett avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll inte har tillhandahållits på ett fysiskt medium får konsumenten säga upp avtalet inom fjorton dagar utan att ange något skäl. Dessa fjorton dagar börjar löpa dagen efter det att avtalet ingicks.
Förlängd ångerfrist för varor, tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium, såvida inte ångerrätten har meddelats:
Om näringsidkaren inte har tillhandahållit konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten eller modellen för ångerblankett, ska ångerfristen löpa ut tolv månader efter utgången av den ursprungliga ångerfristen som fastställts i enlighet med föregående stycken i denna artikel .
Om näringsidkaren har gett konsumenten den information som avses i föregående punkt inom tolv månader från den första ångerfristens början, ska ångerfristen löpa ut 14 dagar efter den dag då konsumenten mottog denna information .
Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med försiktighet. Han får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt ska han återlämna produkten till näringsidkaren med alla medföljande tillbehör och, så långt det är rimligt möjligt, i sitt ursprungliga skick och förpackning i enlighet med näringsidkarens rimliga och tydliga instruktioner.
Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt är han skyldig att meddela näringsidkaren detta inom 14 dagar efter mottagandet av varorna. Konsumenten måste meddela detta med hjälp av modellformuläret. Efter att konsumenten har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt måste kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att den levererade produkten returnerades i tid, till exempel genom att tillhandahålla ett avsändningsbevis.
ARTIKEL 7 - KOSTNADER FÖR UTÖVANDE AV ÅNGERRÄTTEN
Om konsumenten utövar ångerrätten ska kostnaderna för att returnera varorna bäras högst.
Entreprenören ska återbetala köpeskillingen så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter ångerrätten, på samma sätt som konsumenten använde. Detta kräver en retur till onlinehandlaren eller ett avgörande bevis på fullständig retur.
Eventuell värdeminskning av produkten till följd av felaktig hantering ska bäras av konsumenten. Detta kan inte hävdas om näringsidkaren inte har tillhandahållit all lagstadgad information om ångerrätten. Detta måste göras innan köpeavtalet ingås.
ARTIKEL 8 - UTESLUTANDE AV ÅNGERRÄTT
Uteslutande av ångerrätten är endast möjligt om näringsidkaren har klargjort detta i erbjudandet åtminstone i god tid innan avtalet ingås och om det gäller en av de produkter som anges i punkterna 2 och 3.
Uteslutning är endast möjlig för följande produkter
Konsumentens specifikationer enligt näringsidkarens avtal;
som är klart personliga till sin natur;
som kan förstöras snabbt eller åldras;
vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har någon kontroll över;
För lösnummer av tidningar och tidskrifter;
för ljud- och videoinspelningar och datorprogram vars förseglingar har öppnats av konsumenten, och
för hygienprodukter vars förseglingar har öppnats av konsumenten. Hygienprodukter kan inte tas tillbaka och återbetalas, särskilt på grund av de nuvarande covid-19-åtgärderna. En lista över hygienprodukter som inte kan returneras och återbetalas (listan är inte uttömmande): Underkläder, bikini, smink, hårstylingprodukter, skönhetsprodukter etc.
Uteslutning är endast möjlig för följande tjänster:
som avser boende, transport, restaurangtjänster eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
vars tillhandahållande har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke före utgången av ångerfristen;
om vadhållning och lotterier
ARTIKEL 9 - PRIS
Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag för prisändringar på grund av förändringar i momssatser.
Med avvikelse från föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och över vilka entreprenören inte har någon kontroll, med rörliga priser. Detta beroende av fluktuationer och det faktum att de angivna priserna är vägledande priser ska uttryckligen hänvisas till i erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de baseras på lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter.
Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har gått med på detta och:
de är resultatet av lagstadgade regler eller förordningar; eller
Konsumenten har rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag då prisökningen träder i kraft.
Priser som anges i erbjudandet om produkter eller tjänster är inklusive moms.
Alla priser är med reservation för tryck- och sättfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryck- och sättningsfel. I händelse av tryck- och sättfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten till fel pris.
Särskilda, extra tullklareringskostnader och/eller importtullar ingår inte i priset och är kundens ansvar.
ARTIKEL 10 - GARANTI OCH ÖVERENSSTÄMMELSE
Entreprenören garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i offerten, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller servicevänlighet och alla lagstadgade och/eller reglerande krav som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående. eller statliga bestämmelser. Om så avtalats garanterar Entreprenören även att Produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
En garanti från näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan hävda mot näringsidkaren på grundval av avtalet. Med detta avses varje skyldighet för näringsidkaren, dennes leverantör, importör eller tillverkare att till konsumenten överlåta vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad han enligt lag är skyldig att göra om han inte har uppfyllt sin del av avtalet.
Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter måste meddelas entreprenören skriftligen inom 4 veckor efter leverans. Produkterna måste returneras i originalförpackningen och i nytt skick.
Garantin gäller inte om:
Konsumenten själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt har behandlats vårdslöst eller i strid med näringsidkarens instruktioner och/eller har behandlats på förpackningen;
felet helt eller delvis beror på föreskrifter som regeringen har utfärdat eller kommer att utfärda om typ eller kvalitet på de material som används.
Hygienprodukter kan inte returneras och återbetalas, särskilt på grund av de nuvarande COVID-19-åtgärderna. En lista över hygienprodukter som inte kan returneras och återbetalas (listan är inte uttömmande): Underkläder, bikini, smink, hårstylingprodukter, skönhetsprodukter etc.
ARTIKEL 11 - LEVERANS OCH UTFÖRANDE
Leverantören ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagande och fullgörande av beställningar av Produkter och vid beaktande av förfrågningar om Tjänster.
Leveransplatsen skall vara den adress som konsumenten har meddelat näringsidkaren.
Med beaktande av bestämmelserna i punkt 4 i denna artikel ska näringsidkaren utföra accepterade beställningar skyndsamt och senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har samtyckt till en längre leveransperiod. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan utföras eller endast kan utföras delvis, ska konsumenten informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. I detta fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad. Konsumenten har ingen rätt till ersättning.
Alla leveranstider är vägledande. Konsumenten kan inte härleda några rättigheter från ovan nämnda villkor. Överskridande av tidsfristen ger inte konsumenten rätt till ersättning.
I händelse av upplösning som avses i punkt 3 i denna artikel kommer entreprenören att återbetala det belopp som betalats av konsumenten så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter upplösningen.
Om det visar sig omöjligt att leverera en beställd produkt, kommer entreprenören att sträva efter att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen kommer det att kommuniceras tydligt och förståeligt att en ersättningsartikel kommer att levereras. Ångerrätten kan inte uteslutas i fråga om ersättningsvaror.
Kostnaderna för eventuell returfrakt skall bäras av Entreprenören.
Risken för skada och/eller förlust av produkterna ligger hos entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en agent som i förväg utsetts till entreprenören, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.
ARTIKEL 12 - STÅENDE TRANSAKTIONER: VARAKTIGHET, UPPSÄGNING OCH FÖRNYELSE
Uppsägning
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts för en obestämd period och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Konsumenten får säga upp ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst i slutet av den bestämda tiden, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Konsumenten får använda de avtal som avses i föregående stycken:
sägas upp när som helst och inte begränsas till att sägas upp vid en viss tidpunkt eller inom en viss period
säga upp avtalet åtminstone på samma sätt som han eller hon har avtalat;
alltid sägas upp med samma uppsägningstid som näringsidkaren har avtalat för sig själv.
Förlängning
Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte underförstått förlängas eller förnyas för en bestämd tid.
Med avvikelse från föregående punkt får ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av dags- och veckotidningar samt tidskrifter förnyas underförstått för en bestämd tidsperiod på högst tre månader, om konsumenten Den kund som undertecknat detta förnyade avtal får säga upp det vid utgången av förnyelseperioden med högst en månads uppsägningstid.
Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av varor eller tjänster får förnyas genom tyst medgivande på obestämd tid endast om konsumenten kan säga upp det när som helst med högst en månads uppsägningstid. Uppsägningstiden får inte överstiga tre månader om avtalet avser regelbunden leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter, men mindre än en gång per månad.
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) får inte förlängas genom tyst medgivande och skall upphöra automatiskt vid utgången av prov- eller introduktionsperioden.
Varaktighet
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter utgången av ett år med högst en månads uppsägningstid, om inte rimlighet och skälighet förhindrar uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.
ARTIKEL 13 - BETALNING
Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig att betala betalas inom 7 arbetsdagar efter det att den ångerfrist som avses i artikel 6.1 har löpt ut. När det gäller avtal om tillhandahållande av en tjänst ska denna period börja löpa efter det att konsumenten har mottagit bekräftelse på avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera eventuella felaktigheter i de betalningsuppgifter som meddelats eller lämnats till näringsidkaren.
Vid utebliven betalning från konsumenten har näringsidkaren rätt att debitera de rimliga kostnader som meddelats konsumenten i förväg, med förbehåll för lagstadgade begränsningar.
Konsumenten kan betala med följande betalningsmetoder: iDeal, Bancontact, Klarna, KBC/CBC, Belfius Direct Net och kreditkort (AMEX, Mastercard, Maestro och Visa).
ARTIKEL 14 - KLAGOMÅLSFÖRFARANDE
Entreprenören ska ha ett tillräckligt publicerat klagomålsförfarande och ska hantera klagomålet i enlighet med detta klagomålsförfarande.
Klagomål på fullgörandet av avtalet måste lämnas till näringsidkaren i sin helhet och tydligt beskrivas inom en rimlig tid efter det att konsumenten har upptäckt bristerna.
Klagomål som lämnas till näringsidkaren ska besvaras inom 14 dagar från dagen för mottagandet. Om ett klagomål förutsägbart kräver längre handläggningstid, ska näringsidkaren svara inom 14-dagarsperioden med en bekräftelse på mottagandet och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse ska tvisten bli föremål för tvistlösningsförfarandet.
ARTIKEL 15 - TVISTER
Avtal mellan entreprenören och konsumenten för vilka dessa allmänna villkor gäller regleras uteslutande av nederländsk lag.
ARTIKEL 16 - YTTERLIGARE ELLER HÄRLEDDA BESTÄMMELSER
Ytterligare eller avvikande bestämmelser i dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och måste registreras skriftligen eller på ett sådant sätt att de är tillgängliga för konsumenten på ett varaktigt medium.
Exempel på avbeställningsformulär
Fyll endast i och returnera detta formulär om du vill frånträda avtalet
- För:
Företagets namn
Företagets adress
Postnummer
E-post
telefonnummer
- Jag/vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) häver vårt avtal om försäljning av följande varor/tillhandahållande av följande tjänst (*):
- Beställd den (DD-MM-YYYY).
- Beställningens nummer:
- Mottagen den (dd-mm-yyyy):
- Namn på konsument(er):
- Adress konsument:
- IBAN bankkonto:
- Konsumentens underskrift (endast om blanketten lämnas in på papper):
- Datum (DD-MM-YYYY):
(*) Stryk det som inte gäller.VILKOR OCH VILLKOR.
INNEHÅLLSFÖRTECKNING:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Uppdragstagarens identitet
Artikel 3 - Tillämplighet
Artikel 4 - Anbudet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Kostnader i händelse av frånträdande
Artikel 8 - Uteslutande av ångerrätt
Artikel 9 - Priset
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Artikel 11 - Leverans och fullgörande
Artikel 12 - Tidsbestämda transaktioner: Avtalstid, uppsägning och förnyelse
Artikel 13 - Betalning
Artikel 14 - Klagomålsförfarande
Artikel 15 - Tvister
Artikel 16 - Tilläggsbestämmelser eller avvikande bestämmelser
ARTIKEL 1 - DEFINITIONER
I dessa Allmänna Villkor:
Tilläggsavtal: ett avtal enligt vilket konsumenten köper varor, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa varor, digitalt innehåll och/eller tjänster tillhandahålls av näringsidkaren eller en tredje part på grundval av ett avtal mellan denna tredje part och näringsidkaren;
ångerfrist: den period inom vilken konsumenten får utöva sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke, handel eller hantverk och som ingår ett avtal med entreprenören;
Dag: kalenderdag;
Digitalt innehåll: Data som skapats och tillhandahållits i digital form;
Termtransaktion: ett avtal om en uppsättning produkter och/eller tjänster, vars skyldighet att leverera och/eller köpa sträcker sig över en angiven tidsperiod;
Varaktigt medium: varje medel eller verktyg som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida hämtning och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen, inklusive e-post.
Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
Modellformulär: det ångerformulär som näringsidkaren tillhandahåller konsumenten och som konsumenten ska fylla i om han eller hon vill utöva sin ångerrätt;
Näringsidkare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans;
distansavtal: ett avtal enligt vilket, inom ramen för ett system som näringsidkaren organiserat för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, en eller flera tekniker för distanskommunikation används med konsumenten fram till dess att avtalet ingås;
teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett distansavtal utan att konsumenten och näringsidkaren befinner sig i samma rum vid samma tidpunkt;
Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för näringsidkaren.
ARTIKEL 2 - NÄRINGSIDKARENS IDENTITET
Företagarens namn (obligatoriskt namn, kompletterat med handelsbeteckning i förekommande fall):
Företagets adress: Philips Willemplantsoen 8, 3401BB, Ijsselstein.
E-postadress: info.ekspee@gmail.com
Handelskammarens nummer: 83440208
Momsregistreringsnummer: NL003824488B34
ARTIKEL 3 - TILLÄMPLIGHET
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande som görs av entreprenören och för alla distansavtal och beställningar som ingås mellan entreprenören och konsumenten.
Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt, skall det innan distansavtalet ingås anges att de allmänna villkoren finns tillgängliga hos näringsidkaren, hur de finns tillgängliga och att de allmänna villkoren snarast kommer att finnas tillgängliga på konsumentens begäran. får sändas kostnadsfritt.
Om distansavtalet ingås på elektronisk väg, får texten till dessa allmänna villkor, trots vad som sägs i föregående stycke, göras tillgänglig för konsumenten innan distansavtalet ingås på elektronisk väg på ett sätt som är lättillgängligt för konsumenten och lagrat på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligt möjligt skall det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan konsulteras elektroniskt och att de på begäran kommer att sändas till konsumenten kostnadsfritt, elektroniskt eller på annat sätt.
Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, skall punkterna 2 och 3 gälla i tillämpliga delar och konsumenten kan alltid förlita sig på den mest gynnsamma tillämpliga bestämmelsen i händelse av motstridiga allmänna villkor. Är.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt förklaras eller anses vara helt eller delvis ogiltiga, ska dessa allmänna villkor fortsätta att gälla i alla andra avseenden och bestämmelsen i fråga ska omedelbart bli ogiltig eller ska ersättas av en bestämmelse som så nära som möjligt motsvarar innehållet i originalet.
Frågor som inte regleras i dessa Allmänna Villkor skall bedömas i enlighet med dessa Allmänna Villkor.
Oklarhet om innebörden av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra Allmänna Villkor skall lösas i enlighet med dessa Allmänna Villkor.
ARTIKEL 4 - ERBJUDANDET
Om ett erbjudande är tidsbegränsat eller föremål för prejudicerande eller suspensiva villkor eller något annat villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.
Entreprenörens erbjudande är utan engagemang. Entreprenören har rätt att ändra och justera erbjudandet.
Entreprenörens erbjudande innehåller en beskrivning av de produkter och / eller tjänster som erbjuds som är fullständig och korrekt vid alla tidpunkter. Erbjudandet ska innehålla en tillräckligt detaljerad beskrivning för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om näringsidkaren använder bilder som ger intryck av att dessa bilder visar den produkt som erbjuds, är detta en sann representation av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara fel eller misstag i erbjudandet kan inte binda entreprenören.
Bilderna som bifogas produkterna är en sann representation av de produkter som erbjuds. Entreprenören kan dock inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar de faktiska färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med godkännandet av erbjudandet. Detta gäller
särskilt:
Priset inklusive skatter;
eventuella fraktkostnader;
det sätt på vilket avtalet kommer att ingås och de åtgärder som skall vidtas för detta ändamål;
om avgiften för distanskommunikation kommer att tas ut om kostnaden för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga grundavgiften för det kommunikationsmedel som används;
Om avtalet arkiveras efter det att det har ingåtts och, om så är fallet, hur konsumenten kan få tillgång till det;
Distansavtalets minimilängd vid en långfristig transaktion.
Tillämpa ångerrätten;
Betalningssätt, leverans och fullgörande av avtalet;
ARTIKEL 5 - AVTALET
Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 skall avtalet ingås vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de relevanta villkoren.
I händelse av att konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, kommer entreprenören omedelbart att bekräfta mottagandet av godkännandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagandet av detta godkännande av näringsidkaren inte har bekräftats, kan konsumenten dra sig ur avtalet.
Om avtalet ingås på elektronisk väg, ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av uppgifter och ska säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Näringsidkaren får, inom lagens gränser, undersöka om konsumenten kan fullgöra sina betalningsskyldigheter och om alla fakta och faktorer som är relevanta för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet.
Om näringsidkaren på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att avslå en beställning eller begäran med motivering eller att ställa särskilda villkor för dess utförande.
Näringsidkaren ska tillhandahålla konsumenten följande information skriftligen eller på ett sätt som kan lagras på ett varaktigt medium som är tillgängligt för konsumenten, senast vid leveransen av produkten eller tjänsten eller det digitala innehållet:
Besöksadressen till näringsidkarens verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
De villkor och det sätt på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt eller ett tydligt uttalande om att ångerrätten inte gäller;
Information om garantier och befintlig kundservice;
Priset, inklusive skatter, för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet;
Fraktkostnaderna, om tillämpligt;
Metoden för betalning, leverans eller fullgörande av distansavtalet;
Villkoren för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid;
Om konsumenten har ångerrätt, modellen för ångerformuläret.
Vid en långfristig transaktion gäller regeln i föregående stycke endast för den första leveransen.
ARTIKEL 6 - ÅNGERRÄTT
Vid leverans av produkterna:
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att frånträda avtalet inom 14 dagar utan att ange någon anledning.
Denna avkylningsperiod börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som i förväg utsetts av konsumenten och meddelats entreprenören.
Förmedlarens garantitid är densamma som tillverkarens garantitid. Förmedlaren ansvarar dock inte för produkternas slutliga lämplighet för individuell användning av köparen eller för några råd om användning eller tillämpning av produkterna.
I händelse av ett garantianspråk skall mellanhanden, efter eget val, tillhandahålla ersättning eller reparation. I händelse av utbyte åtar sig köparen att returnera den utbytta artikeln till förmedlaren.
Garantin gäller inte om:
- köparen själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit en tredje part reparera och/eller modifiera dem;
- de levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt har behandlats vårdslöst eller i strid med förmedlarens instruktioner och/eller har behandlats på förpackningen;
- felet helt eller delvis beror på bestämmelser som regeringen har utfärdat eller kommer att utfärda med avseende på typ eller kvalitet på de material som används;
- Hygienprodukter kan inte returneras och återbetalas, särskilt på grund av de nuvarande covid-19-åtgärderna. En lista över hygienprodukter som inte kan returneras och återbetalas (listan är inte uttömmande): Underkläder, bikini, smink, hårstylingprodukter, skönhetsprodukter etc.
Om:
Om konsumenten har beställt flera produkter i samma ordning börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten eller en tredje part som utsetts av konsumenten har mottagit den sista produkten. Näringsidkaren får, förutsatt att han tydligt har informerat konsumenten om detta före beställningsprocessen, neka en beställning av flera produkter med olika leveranstider.
Om leveransen av en produkt består av flera försändelser eller delar börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten eller en tredje part som han eller hon har utsett har tagit emot den sista försändelsen eller delen;
Avtalet omfattar regelbunden leverans av produkter under en angiven period. Ångerfristen börjar löpa den dag då konsumenten eller en tredje part som utsetts av denne har mottagit den första produkten.
För tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium:
Om ett tjänsteavtal eller ett avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll inte har tillhandahållits på ett fysiskt medium får konsumenten säga upp avtalet inom fjorton dagar utan att ange något skäl. Dessa fjorton dagar börjar löpa dagen efter det att avtalet ingicks.
Förlängd ångerfrist för varor, tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium, såvida inte ångerrätten har meddelats:
Om näringsidkaren inte har tillhandahållit konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten eller modellen för ångerblankett, ska ångerfristen löpa ut tolv månader efter utgången av den ursprungliga ångerfristen som fastställts i enlighet med föregående stycken i denna artikel .
Om näringsidkaren har gett konsumenten den information som avses i föregående punkt inom tolv månader från den första ångerfristens början, ska ångerfristen löpa ut 14 dagar efter den dag då konsumenten mottog denna information .
Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med försiktighet. Han får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt ska han återlämna produkten till näringsidkaren med alla medföljande tillbehör och, så långt det är rimligt möjligt, i sitt ursprungliga skick och förpackning i enlighet med näringsidkarens rimliga och tydliga instruktioner.
Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt är han skyldig att meddela näringsidkaren detta inom 14 dagar efter mottagandet av varorna. Konsumenten måste meddela detta med hjälp av modellformuläret. Efter att konsumenten har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt måste kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att den levererade produkten returnerades i tid, till exempel genom att tillhandahålla ett avsändningsbevis.
ARTIKEL 7 - KOSTNADER FÖR UTÖVANDE AV ÅNGERRÄTTEN
Om konsumenten utövar ångerrätten ska kostnaderna för att returnera varorna bäras högst.
Entreprenören ska återbetala köpeskillingen så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter ångerrätten, på samma sätt som konsumenten använde. Detta kräver en retur till onlinehandlaren eller ett avgörande bevis på fullständig retur.
Eventuell värdeminskning av produkten till följd av felaktig hantering ska bäras av konsumenten. Detta kan inte hävdas om näringsidkaren inte har tillhandahållit all lagstadgad information om ångerrätten. Detta måste göras innan köpeavtalet ingås.
ARTIKEL 8 - UTESLUTANDE AV ÅNGERRÄTT
Uteslutande av ångerrätten är endast möjligt om näringsidkaren har klargjort detta i erbjudandet åtminstone i god tid innan avtalet ingås och om det gäller en av de produkter som anges i punkterna 2 och 3.
Uteslutning är endast möjlig för följande produkter
Konsumentens specifikationer enligt näringsidkarens avtal;
som är klart personliga till sin natur;
som kan förstöras snabbt eller åldras;
vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har någon kontroll över;
För lösnummer av tidningar och tidskrifter;
för ljud- och videoinspelningar och datorprogram vars förseglingar har öppnats av konsumenten, och
för hygienprodukter vars förseglingar har öppnats av konsumenten. Hygienprodukter kan inte tas tillbaka och återbetalas, särskilt på grund av de nuvarande covid-19-åtgärderna. En lista över hygienprodukter som inte kan returneras och återbetalas (listan är inte uttömmande): Underkläder, bikini, smink, hårstylingprodukter, skönhetsprodukter etc.
Uteslutning är endast möjlig för följande tjänster:
som avser boende, transport, restaurangtjänster eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
vars tillhandahållande har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke före utgången av ångerfristen;
om vadhållning och lotterier
ARTIKEL 9 - PRIS
Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag för prisändringar på grund av förändringar i momssatser.
Med avvikelse från föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och över vilka entreprenören inte har någon kontroll, med rörliga priser. Detta beroende av fluktuationer och det faktum att de angivna priserna är vägledande priser ska uttryckligen hänvisas till i erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de baseras på lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter.
Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har gått med på detta och:
de är resultatet av lagstadgade regler eller förordningar; eller
Konsumenten har rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag då prisökningen träder i kraft.
Priser som anges i erbjudandet om produkter eller tjänster är inklusive moms.
Alla priser är med reservation för tryck- och sättfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryck- och sättningsfel. I händelse av tryck- och sättfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten till fel pris.
Särskilda, extra tullklareringskostnader och/eller importtullar ingår inte i priset och är kundens ansvar.
ARTIKEL 10 - GARANTI OCH ÖVERENSSTÄMMELSE
Entreprenören garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i offerten, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller servicevänlighet och alla lagstadgade och/eller reglerande krav som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående. eller statliga bestämmelser. Om så avtalats garanterar Entreprenören även att Produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
En garanti från näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan hävda mot näringsidkaren på grundval av avtalet. Med detta avses varje skyldighet för näringsidkaren, dennes leverantör, importör eller tillverkare att till konsumenten överlåta vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad han enligt lag är skyldig att göra om han inte har uppfyllt sin del av avtalet.
Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter måste meddelas entreprenören skriftligen inom 4 veckor efter leverans. Produkterna måste returneras i originalförpackningen och i nytt skick.
Garantin gäller inte om:
Konsumenten själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt har behandlats vårdslöst eller i strid med näringsidkarens instruktioner och/eller har behandlats på förpackningen;
felet helt eller delvis beror på föreskrifter som regeringen har utfärdat eller kommer att utfärda om typ eller kvalitet på de material som används.
Hygienprodukter kan inte returneras och återbetalas, särskilt på grund av de nuvarande COVID-19-åtgärderna. En lista över hygienprodukter som inte kan returneras och återbetalas (listan är inte uttömmande): Underkläder, bikini, smink, hårstylingprodukter, skönhetsprodukter etc.
ARTIKEL 11 - LEVERANS OCH UTFÖRANDE
Leverantören ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagande och fullgörande av beställningar av Produkter och vid beaktande av förfrågningar om Tjänster.
Leveransplatsen skall vara den adress som konsumenten har meddelat näringsidkaren.
Med beaktande av bestämmelserna i punkt 4 i denna artikel ska näringsidkaren utföra accepterade beställningar skyndsamt och senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har samtyckt till en längre leveransperiod. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan utföras eller endast kan utföras delvis, ska konsumenten informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. I detta fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad. Konsumenten har ingen rätt till ersättning.
Alla leveranstider är vägledande. Konsumenten kan inte härleda några rättigheter från ovan nämnda villkor. Överskridande av tidsfristen ger inte konsumenten rätt till ersättning.
I händelse av upplösning som avses i punkt 3 i denna artikel kommer entreprenören att återbetala det belopp som betalats av konsumenten så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter upplösningen.
Om det visar sig omöjligt att leverera en beställd produkt, kommer entreprenören att sträva efter att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen kommer det att kommuniceras tydligt och förståeligt att en ersättningsartikel kommer att levereras. Ångerrätten kan inte uteslutas i fråga om ersättningsvaror.
Kostnaderna för eventuell returfrakt skall bäras av Entreprenören.
Risken för skada och/eller förlust av produkterna ligger hos entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en agent som i förväg utsetts till entreprenören, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.
ARTIKEL 12 - STÅENDE TRANSAKTIONER: VARAKTIGHET, UPPSÄGNING OCH FÖRNYELSE
Uppsägning
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts för en obestämd period och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Konsumenten får säga upp ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst i slutet av den bestämda tiden, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Konsumenten får använda de avtal som avses i föregående stycken:
sägas upp när som helst och inte begränsas till att sägas upp vid en viss tidpunkt eller inom en viss period
säga upp avtalet åtminstone på samma sätt som han eller hon har avtalat;
alltid sägas upp med samma uppsägningstid som näringsidkaren har avtalat för sig själv.
Förlängning
Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte underförstått förlängas eller förnyas för en bestämd tid.
Med avvikelse från föregående punkt får ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av dags- och veckotidningar samt tidskrifter förnyas underförstått för en bestämd tidsperiod på högst tre månader, om konsumenten Den kund som undertecknat detta förnyade avtal får säga upp det vid utgången av förnyelseperioden med högst en månads uppsägningstid.
Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av varor eller tjänster får förnyas genom tyst medgivande på obestämd tid endast om konsumenten kan säga upp det när som helst med högst en månads uppsägningstid. Uppsägningstiden får inte överstiga tre månader om avtalet avser regelbunden leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter, men mindre än en gång per månad.
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) får inte förlängas genom tyst medgivande och skall upphöra automatiskt vid utgången av prov- eller introduktionsperioden.
Varaktighet
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter utgången av ett år med högst en månads uppsägningstid, om inte rimlighet och skälighet förhindrar uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.
ARTIKEL 13 - BETALNING
Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig att betala betalas inom 7 arbetsdagar efter det att den ångerfrist som avses i artikel 6.1 har löpt ut. När det gäller avtal om tillhandahållande av en tjänst ska denna period börja löpa efter det att konsumenten har mottagit bekräftelse på avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera eventuella felaktigheter i de betalningsuppgifter som meddelats eller lämnats till näringsidkaren.
Vid utebliven betalning från konsumenten har näringsidkaren rätt att debitera de rimliga kostnader som meddelats konsumenten i förväg, med förbehåll för lagstadgade begränsningar.
Konsumenten kan betala med följande betalningsmetoder: iDeal, Bancontact, Klarna, KBC/CBC, Belfius Direct Net och kreditkort (AMEX, Mastercard, Maestro och Visa).
ARTIKEL 14 - KLAGOMÅLSFÖRFARANDE
Entreprenören ska ha ett tillräckligt publicerat klagomålsförfarande och ska hantera klagomålet i enlighet med detta klagomålsförfarande.
Klagomål på fullgörandet av avtalet måste lämnas till näringsidkaren i sin helhet och tydligt beskrivas inom en rimlig tid efter det att konsumenten har upptäckt bristerna.
Klagomål som lämnas till näringsidkaren ska besvaras inom 14 dagar från dagen för mottagandet. Om ett klagomål förutsägbart kräver längre handläggningstid, ska näringsidkaren svara inom 14-dagarsperioden med en bekräftelse på mottagandet och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse ska tvisten bli föremål för tvistlösningsförfarandet.
ARTIKEL 15 - TVISTER
Avtal mellan entreprenören och konsumenten för vilka dessa allmänna villkor gäller regleras uteslutande av nederländsk lag.
ARTIKEL 16 - YTTERLIGARE ELLER HÄRLEDDA BESTÄMMELSER
Ytterligare eller avvikande bestämmelser i dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och måste registreras skriftligen eller på ett sådant sätt att de är tillgängliga för konsumenten på ett varaktigt medium.
Exempel på avbeställningsformulär
Fyll endast i och returnera detta formulär om du vill frånträda avtalet
- För:
Företagets namn
Företagets adress
Postnummer
E-post
telefonnummer
- Jag/vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) häver vårt avtal om försäljning av följande varor/tillhandahållande av följande tjänst (*):
- Beställd den (DD-MM-YYYY).
- Beställningens nummer:
- Mottagen den (dd-mm-yyyy):
- Namn på konsument(er):
- Adress konsument:
- IBAN bankkonto:
- Konsumentens underskrift (endast om blanketten lämnas in på papper):
- Datum (DD-MM-YYYY):
(*) Stryk det som inte är tillämpligt.
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt
Artikel 8 - Uteslutande av ångerrätt
Artikel 9 - Priset
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Artikel 11 - Leverans och fullgörande
Artikel 12 - Tidsbestämda transaktioner: Avtalstid, uppsägning och förnyelse
Artikel 13 - Betalning
Artikel 14 - Klagomålsförfarande
Artikel 15 - Tvister
Artikel 16 - Tilläggsbestämmelser eller avvikande bestämmelser
ARTIKEL 1 - DEFINITIONER
I dessa Allmänna Villkor:
Tilläggsavtal: ett avtal enligt vilket konsumenten köper varor, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa varor, digitalt innehåll och/eller tjänster tillhandahålls av näringsidkaren eller en tredje part på grundval av ett avtal mellan denna tredje part och näringsidkaren;
ångerfrist: den period inom vilken konsumenten får utöva sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke, handel eller hantverk och som ingår ett avtal med entreprenören;
Dag: kalenderdag;
Digitalt innehåll: Data som skapats och tillhandahållits i digital form;
Termtransaktion: ett avtal om en uppsättning produkter och/eller tjänster, vars skyldighet att leverera och/eller köpa sträcker sig över en angiven tidsperiod;
Varaktigt medium: varje medel eller verktyg som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida hämtning och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen, inklusive e-post.
Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
Modellformulär: det ångerformulär som näringsidkaren tillhandahåller konsumenten och som konsumenten ska fylla i om han eller hon vill utöva sin ångerrätt;
Näringsidkare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans;
distansavtal: ett avtal enligt vilket, inom ramen för ett system som näringsidkaren organiserat för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, en eller flera tekniker för distanskommunikation används med konsumenten fram till dess att avtalet ingås;
teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett distansavtal utan att konsumenten och näringsidkaren befinner sig i samma rum vid samma tidpunkt;
Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för näringsidkaren.
ARTIKEL 2 - NÄRINGSIDKARENS IDENTITET
Företagarens namn (obligatoriskt namn, kompletterat med handelsbeteckning i förekommande fall):
Företagets adress: Philips Willemplantsoen 8, 3401BB, Ijsselstein.
E-postadress: info.ekspee@gmail.com
Handelskammarens nummer: 83440208
Momsregistreringsnummer: NL003824488B34
ARTIKEL 3 - TILLÄMPLIGHET
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande som görs av entreprenören och för alla distansavtal och beställningar som ingås mellan entreprenören och konsumenten.
Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt, skall det innan distansavtalet ingås anges att de allmänna villkoren finns tillgängliga hos näringsidkaren, hur de finns tillgängliga och att de allmänna villkoren snarast kommer att finnas tillgängliga på konsumentens begäran. får sändas kostnadsfritt.
Om distansavtalet ingås på elektronisk väg, får texten till dessa allmänna villkor, trots vad som sägs i föregående stycke, göras tillgänglig för konsumenten innan distansavtalet ingås på elektronisk väg på ett sätt som är lättillgängligt för konsumenten och lagrat på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligt möjligt skall det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan konsulteras elektroniskt och att de på begäran kommer att sändas till konsumenten kostnadsfritt, elektroniskt eller på annat sätt.
Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, skall punkterna 2 och 3 gälla i tillämpliga delar och konsumenten kan alltid förlita sig på den mest gynnsamma tillämpliga bestämmelsen i händelse av motstridiga allmänna villkor. Är.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt förklaras eller anses vara helt eller delvis ogiltiga, ska dessa allmänna villkor fortsätta att gälla i alla andra avseenden och bestämmelsen i fråga ska omedelbart bli ogiltig eller ska ersättas av en bestämmelse som så nära som möjligt motsvarar innehållet i originalet.
Frågor som inte regleras i dessa Allmänna Villkor skall bedömas i enlighet med dessa Allmänna Villkor.
Oklarhet om innebörden av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra Allmänna Villkor skall lösas i enlighet med dessa Allmänna Villkor.
ARTIKEL 4 - ERBJUDANDET
Om ett erbjudande är tidsbegränsat eller föremål för prejudicerande eller suspensiva villkor eller något annat villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.
Entreprenörens erbjudande är utan engagemang. Entreprenören har rätt att ändra och justera erbjudandet.
Entreprenörens erbjudande innehåller en beskrivning av de produkter och / eller tjänster som erbjuds som är fullständig och korrekt vid alla tidpunkter. Erbjudandet ska innehålla en tillräckligt detaljerad beskrivning för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om näringsidkaren använder bilder som ger intryck av att dessa bilder visar den produkt som erbjuds, är detta en sann representation av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara fel eller misstag i erbjudandet kan inte binda entreprenören.
Bilderna som bifogas produkterna är en sann representation av de produkter som erbjuds. Entreprenören kan dock inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar de faktiska färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med godkännandet av erbjudandet. Detta gäller
särskilt:
Priset inklusive skatter;
eventuella fraktkostnader;
det sätt på vilket avtalet kommer att ingås och de åtgärder som skall vidtas för detta ändamål;
om avgiften för distanskommunikation kommer att tas ut om kostnaden för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga grundavgiften för det kommunikationsmedel som används;
Om avtalet arkiveras efter det att det har ingåtts och, om så är fallet, hur konsumenten kan få tillgång till det;
Distansavtalets minimilängd vid en långfristig transaktion.
Tillämpa ångerrätten;
Betalningssätt, leverans och fullgörande av avtalet;
ARTIKEL 5 - AVTALET
Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 skall avtalet ingås vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de relevanta villkoren.
I händelse av att konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, kommer entreprenören omedelbart att bekräfta mottagandet av godkännandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagandet av detta godkännande av näringsidkaren inte har bekräftats, kan konsumenten dra sig ur avtalet.
Om avtalet ingås på elektronisk väg, ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av uppgifter och ska säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Näringsidkaren får, inom lagens gränser, undersöka om konsumenten kan fullgöra sina betalningsskyldigheter och om alla fakta och faktorer som är relevanta för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet.
Om näringsidkaren på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att avslå en beställning eller begäran med motivering eller att ställa särskilda villkor för dess utförande.
Näringsidkaren ska tillhandahålla konsumenten följande information skriftligen eller på ett sätt som kan lagras på ett varaktigt medium som är tillgängligt för konsumenten, senast vid leveransen av produkten eller tjänsten eller det digitala innehållet:
Besöksadressen till näringsidkarens verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
De villkor och det sätt på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt eller ett tydligt uttalande om att ångerrätten inte gäller;
Information om garantier och befintlig kundservice;
Priset, inklusive skatter, för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet;
Fraktkostnaderna, om tillämpligt;
Metoden för betalning, leverans eller fullgörande av distansavtalet;
Villkoren för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid;
Om konsumenten har ångerrätt, modellen för ångerformuläret.
Vid en långfristig transaktion gäller regeln i föregående stycke endast för den första leveransen.
ARTIKEL 6 - ÅNGERRÄTT
Vid leverans av produkterna:
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att frånträda avtalet inom 14 dagar utan att ange någon anledning.
Denna avkylningsperiod börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som i förväg utsetts av konsumenten och meddelats entreprenören.
Förmedlarens garantitid är densamma som tillverkarens garantitid. Förmedlaren ansvarar dock inte för produkternas slutliga lämplighet för individuell användning av köparen eller för några råd om användning eller tillämpning av produkterna.
I händelse av ett garantianspråk skall mellanhanden, efter eget val, tillhandahålla ersättning eller reparation. I händelse av utbyte åtar sig köparen att returnera den utbytta artikeln till förmedlaren.
Garantin gäller inte om:
- köparen själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit en tredje part reparera och/eller modifiera dem;
- de levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt har behandlats vårdslöst eller i strid med förmedlarens instruktioner och/eller har behandlats på förpackningen;
- felet helt eller delvis beror på bestämmelser som regeringen har utfärdat eller kommer att utfärda med avseende på typ eller kvalitet på de material som används;
- Hygienprodukter kan inte returneras och återbetalas, särskilt på grund av de nuvarande covid-19-åtgärderna. En lista över hygienprodukter som inte kan returneras och återbetalas (listan är inte uttömmande): Underkläder, bikini, smink, hårstylingprodukter, skönhetsprodukter etc.
Om:
Om konsumenten har beställt flera produkter i samma ordning börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten eller en tredje part som utsetts av konsumenten har mottagit den sista produkten. Näringsidkaren får, förutsatt att han tydligt har informerat konsumenten om detta före beställningsprocessen, neka en beställning av flera produkter med olika leveranstider.
Om leveransen av en produkt består av flera försändelser eller delar börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten eller en tredje part som han eller hon har utsett har tagit emot den sista försändelsen eller delen;
Avtalet omfattar regelbunden leverans av produkter under en angiven period. Ångerfristen börjar löpa den dag då konsumenten eller en tredje part som utsetts av denne har mottagit den första produkten.
För tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium:
Om ett tjänsteavtal eller ett avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll inte har tillhandahållits på ett fysiskt medium får konsumenten säga upp avtalet inom fjorton dagar utan att ange något skäl. Dessa fjorton dagar börjar löpa dagen efter det att avtalet ingicks.
Förlängd ångerfrist för varor, tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium, såvida inte ångerrätten har meddelats:
Om näringsidkaren inte har tillhandahållit konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten eller modellen för ångerblankett, ska ångerfristen löpa ut tolv månader efter utgången av den ursprungliga ångerfristen som fastställts i enlighet med föregående stycken i denna artikel .
Om näringsidkaren har gett konsumenten den information som avses i föregående punkt inom tolv månader från den första ångerfristens början, ska ångerfristen löpa ut 14 dagar efter den dag då konsumenten mottog denna information .
Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med försiktighet. Han får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt ska han återlämna produkten till näringsidkaren med alla medföljande tillbehör och, så långt det är rimligt möjligt, i sitt ursprungliga skick och förpackning i enlighet med näringsidkarens rimliga och tydliga instruktioner.
Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt är han skyldig att meddela näringsidkaren detta inom 14 dagar efter mottagandet av varorna. Konsumenten måste meddela detta med hjälp av modellformuläret. Efter att konsumenten har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt måste kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att den levererade produkten returnerades i tid, till exempel genom att tillhandahålla ett avsändningsbevis.
ARTIKEL 7 - KOSTNADER FÖR UTÖVANDE AV ÅNGERRÄTTEN
Om konsumenten utövar ångerrätten ska kostnaderna för att returnera varorna bäras högst.
Entreprenören ska återbetala köpeskillingen så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter ångerrätten, på samma sätt som konsumenten använde. Detta kräver en retur till onlinehandlaren eller ett avgörande bevis på fullständig retur.
Eventuell värdeminskning av produkten till följd av felaktig hantering ska bäras av konsumenten. Detta kan inte hävdas om näringsidkaren inte har tillhandahållit all lagstadgad information om ångerrätten. Detta måste göras innan köpeavtalet ingås.
ARTIKEL 8 - UTESLUTANDE AV ÅNGERRÄTT
Uteslutande av ångerrätten är endast möjligt om näringsidkaren har klargjort detta i erbjudandet åtminstone i god tid innan avtalet ingås och om det gäller en av de produkter som anges i punkterna 2 och 3.
Uteslutning är endast möjlig för följande produkter
Konsumentens specifikationer enligt näringsidkarens avtal;
som är klart personliga till sin natur;
som kan förstöras snabbt eller åldras;
vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har någon kontroll över;
För lösnummer av tidningar och tidskrifter;
för ljud- och videoinspelningar och datorprogram vars förseglingar har öppnats av konsumenten, och
för hygienprodukter vars förseglingar har öppnats av konsumenten. Hygienprodukter kan inte tas tillbaka och återbetalas, särskilt på grund av de nuvarande covid-19-åtgärderna. En lista över hygienprodukter som inte kan returneras och återbetalas (listan är inte uttömmande): Underkläder, bikini, smink, hårstylingprodukter, skönhetsprodukter etc.
Uteslutning är endast möjlig för följande tjänster:
som avser boende, transport, restaurangtjänster eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
vars tillhandahållande har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke före utgången av ångerfristen;
om vadhållning och lotterier
ARTIKEL 9 - PRIS
Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag för prisändringar på grund av förändringar i momssatser.
Med avvikelse från föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och över vilka entreprenören inte har någon kontroll, med rörliga priser. Detta beroende av fluktuationer och det faktum att de angivna priserna är vägledande priser ska uttryckligen hänvisas till i erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de baseras på lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter.
Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har gått med på detta och:
de är resultatet av lagstadgade regler eller förordningar; eller
Konsumenten har rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag då prisökningen träder i kraft.
Priser som anges i erbjudandet om produkter eller tjänster är inklusive moms.
Alla priser är med reservation för tryck- och sättfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryck- och sättningsfel. I händelse av tryck- och sättfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten till fel pris.
Särskilda, extra tullklareringskostnader och/eller importtullar ingår inte i priset och är kundens ansvar.
ARTIKEL 10 - GARANTI OCH ÖVERENSSTÄMMELSE
Entreprenören garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i offerten, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller servicevänlighet och alla lagstadgade och/eller reglerande krav som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående. eller statliga bestämmelser. Om så avtalats garanterar Entreprenören även att Produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
En garanti från näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan hävda mot näringsidkaren på grundval av avtalet. Med detta avses varje skyldighet för näringsidkaren, dennes leverantör, importör eller tillverkare att till konsumenten överlåta vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad han enligt lag är skyldig att göra om han inte har uppfyllt sin del av avtalet.
Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter måste meddelas entreprenören skriftligen inom 4 veckor efter leverans. Produkterna måste returneras i originalförpackningen och i nytt skick.
Garantin gäller inte om:
Konsumenten själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt har behandlats vårdslöst eller i strid med näringsidkarens instruktioner och/eller har behandlats på förpackningen;
felet helt eller delvis beror på föreskrifter som regeringen har utfärdat eller kommer att utfärda om typ eller kvalitet på de material som används.
Hygienprodukter kan inte returneras och återbetalas, särskilt på grund av de nuvarande COVID-19-åtgärderna. En lista över hygienprodukter som inte kan returneras och återbetalas (listan är inte uttömmande): Underkläder, bikini, smink, hårstylingprodukter, skönhetsprodukter etc.
ARTIKEL 11 - LEVERANS OCH UTFÖRANDE
Leverantören ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagande och fullgörande av beställningar av Produkter och vid beaktande av förfrågningar om Tjänster.
Leveransplatsen skall vara den adress som konsumenten har meddelat näringsidkaren.
Med beaktande av bestämmelserna i punkt 4 i denna artikel ska näringsidkaren utföra accepterade beställningar skyndsamt och senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har samtyckt till en längre leveransperiod. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan utföras eller endast kan utföras delvis, ska konsumenten informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. I detta fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad. Konsumenten har ingen rätt till ersättning.
Alla leveranstider är vägledande. Konsumenten kan inte härleda några rättigheter från ovan nämnda villkor. Överskridande av tidsfristen ger inte konsumenten rätt till ersättning.
I händelse av upplösning som avses i punkt 3 i denna artikel kommer entreprenören att återbetala det belopp som betalats av konsumenten så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter upplösningen.
Om det visar sig omöjligt att leverera en beställd produkt, kommer entreprenören att sträva efter att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen kommer det att kommuniceras tydligt och förståeligt att en ersättningsartikel kommer att levereras. Ångerrätten kan inte uteslutas i fråga om ersättningsvaror.
Kostnaderna för eventuell returfrakt skall bäras av Entreprenören.
Risken för skada och/eller förlust av produkterna ligger hos entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en agent som i förväg utsetts till entreprenören, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.
ARTIKEL 12 - STÅENDE TRANSAKTIONER: VARAKTIGHET, UPPSÄGNING OCH FÖRNYELSE
Uppsägning
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts för en obestämd period och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Konsumenten får säga upp ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst i slutet av den bestämda tiden, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Konsumenten får använda de avtal som avses i föregående stycken:
sägas upp när som helst och inte begränsas till att sägas upp vid en viss tidpunkt eller inom en viss period
säga upp avtalet åtminstone på samma sätt som han eller hon har avtalat;
alltid sägas upp med samma uppsägningstid som näringsidkaren har avtalat för sig själv.
Förlängning
Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte underförstått förlängas eller förnyas för en bestämd tid.
Med avvikelse från föregående punkt får ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som omfattar regelbunden leverans av dags- och veckotidningar samt tidskrifter förnyas underförstått för en bestämd tidsperiod på högst tre månader, om konsumenten Den kund som undertecknat detta förnyade avtal får säga upp det vid utgången av förnyelseperioden med högst en månads uppsägningstid.
Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av varor eller tjänster får förnyas genom tyst medgivande på obestämd tid endast om konsumenten kan säga upp det när som helst med högst en månads uppsägningstid. Uppsägningstiden får inte överstiga tre månader om avtalet avser regelbunden leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter, men mindre än en gång per månad.
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) får inte förlängas genom tyst medgivande och skall upphöra automatiskt vid utgången av prov- eller introduktionsperioden.
Varaktighet
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter utgången av ett år med högst en månads uppsägningstid, om inte rimlighet och skälighet förhindrar uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.
ARTIKEL 13 - BETALNING
Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig att betala betalas inom 7 arbetsdagar efter det att den ångerfrist som avses i artikel 6.1 har löpt ut. När det gäller avtal om tillhandahållande av en tjänst ska denna period börja löpa efter det att konsumenten har mottagit bekräftelse på avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera eventuella felaktigheter i de betalningsuppgifter som meddelats eller lämnats till näringsidkaren.
Vid utebliven betalning från konsumenten har näringsidkaren rätt att debitera de rimliga kostnader som meddelats konsumenten i förväg, med förbehåll för lagstadgade begränsningar.
Konsumenten kan betala med följande betalningsmetoder: iDeal, Bancontact, Klarna, KBC/CBC, Belfius Direct Net och kreditkort (AMEX, Mastercard, Maestro och Visa).
ARTIKEL 14 - KLAGOMÅLSFÖRFARANDE
Entreprenören ska ha ett tillräckligt publicerat klagomålsförfarande och ska hantera klagomålet i enlighet med detta klagomålsförfarande.
Klagomål på fullgörandet av avtalet måste lämnas till näringsidkaren i sin helhet och tydligt beskrivas inom en rimlig tid efter det att konsumenten har upptäckt bristerna.
Klagomål som lämnas till näringsidkaren ska besvaras inom 14 dagar från dagen för mottagandet. Om ett klagomål förutsägbart kräver längre handläggningstid, ska näringsidkaren svara inom 14-dagarsperioden med en bekräftelse på mottagandet och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse ska tvisten bli föremål för tvistlösningsförfarandet.
ARTIKEL 15 - TVISTER
Avtal mellan entreprenören och konsumenten för vilka dessa allmänna villkor gäller regleras uteslutande av nederländsk lag.
ARTIKEL 16 - YTTERLIGARE ELLER HÄRLEDDA BESTÄMMELSER
Ytterligare eller avvikande bestämmelser i dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och måste registreras skriftligen eller på ett sådant sätt att de är tillgängliga för konsumenten på ett varaktigt medium.
Exempel på avbeställningsformulär
Fyll endast i och returnera detta formulär om du vill frånträda avtalet
- För:
Företagets namn
Företagets adress
Postnummer
E-post
telefonnummer
- Jag/vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) häver vårt avtal om försäljning av följande varor/tillhandahållande av följande tjänst (*):
- Beställd den (DD-MM-YYYY).
- Beställningens nummer:
- Mottagen den (dd-mm-yyyy):
- Namn på konsument(er):
- Adress konsument:
- IBAN bankkonto:
- Konsumentens underskrift (endast om blanketten lämnas in på papper):
- Datum (DD-MM-YYYY):
(*) Stryk det som inte är tillämpligt.